domingo, 22 de marzo de 2015

Fase d'intervenció

Tal com vaig deixar plasmat en l'apartat anterior, haig de canvis en la programació i un dels motius principals es que el grup no participa ni segueix la formació. Les seves caracteristiques reclamen més dinamisme en les sessions i no haver d'estar atents a una explicació, per tant, he decidit eliminar la teoría. Experimentar i reflexionar els servirá molt més i en faran un aprenentatge més signifiactiu.   Em poso a fer feina, haig de trobar dinàmiques que em permetin treballar les competències com son a resolución de conflictes , l'empatia, el treball en equip, motivació i adaptabiliatat.  I el resultat és el següent:

14.4.15
Avui he començat l'intervenció directe en rol de formadora. L'experiència ha estat molt positiva, les meves expectatives eren bastant negatives, degut a l'experiència de les anteriors sessions però no ha estat aixi he sortit molt satisfeta. Sembla que el canvi en la planificació ha estat encertat.



El primer canvi significatiu amb el que em trobo és el volum de participants a l'aula, son la meitat. La formadora m'explica que aquest fetr és molt habitual, per això s'incien les formacions amb un elevat nombre de partcipants. Tenen l'experiència prèvia i ja saben que  mida que pasen les setmanes queden els interessats realment en superar la formació. I com que el numero òptim són entre 15 i 20 s'agafen a 30 per poder sempre garantir el mínim. En el cas concret i afortunadament molts dels paticipants han trobat feina.

El segon canvi és que la formadora ha intrduit la norma d'entregar el mòbil en una capsa durant l'hora de classe sinó no es pot entrar a la formació. Mesura que pot semblar absurda però que ha donat un aire diferent a les sessions.

La formadora explica que durant uns dimarts serè jo la que guiarà les sessions, en qualitat estudiant en pràctiques, de la mateixa manera que ells faran pràctiques de cambrer. Seguit d'això començem la sessió. Avui la planificació és la següent:












Nº Sessió : 1



Data:14.4.15



Hores: 4



Objectius

Treballar la resolució de conflictes
Conèixer la pròpia actitud davant el conflicte
Reconèixer  i reflexionar sobre les diferents postures davant el conflicte.


Activitat /Contingut

Act 1  ( 1.30)
Dinàmica Barnga
Pausa 30 min
Act 2 (60 min)
Dinàmica “la taronja”
Act 3 ( 45 min)
Dinàmica “Perdidos en la Luna"


 No faig cap introdució sobre el contingut que treballarem , els vull deixar amb l'intriga. Ells són molt insistents i això m'ha fet pensar en que no dil's-hi els mantindrà més atents.
La competència a treballar és la resolució de conflictes i com ensposicionem davant aquest.
L'objectiu de la sessió és generar conflictes en els que s'ha d'arribar a un acord per solucinar-lo. Lo imporatant era que cada un del participants fos capaç de reflexionar sobre la seva actitud davant del conflicte i de perquè opta per aquesta i no una altre.
Les tres dinàmiques surten a la perfecció, el grup es mostra participatiu i reflexiu. Amb les seves dificultats, pero tots en major o menor mesura han estat capaços de posar en marxa la seva maquinària davant el conflicte a la vegada que han justificat i valorat la seva actuació. El meu paper ha estat de guía i suport en l'aprenentatge, m'he limitat a explicar el funcionament de les dinàmiques i després he deixat que ells mateixos fessin. Un cop finalitzaven jo inciava el debat/reflexió  a partir de preguntes directes o grupals. Això ha fet que el grup s'animès i ells mateixos es fessin també preguntes. El més interessatnt que he trobat es que la majoria han estat capaços d'extrapolar l'objectiu de la dinàmica a situacions amb les que es podrán trobar en les seves pràctiques.  


21.4.14
Avui hem toca fer la sessió sola del tot, la formadora està malalta. Certament no es problema perque esta tot planificat però de totes maneres em poso molt nerviosa. Davant d'això faig un exercici de prospecció on m'imagino com vull que surti a clase i per tant confio en que sortirà. Certament em preparo molt bé a sessió porto en fulls especificat totes les dinàmiques amb l'objectiu i la seva descripció. M'en preparo de més per si de cas en fem molta avia no quedar sense res a fer.
En la sessió d'avui es treballarà el concepte d'empatia, l'objectiu és que sàpiguen que és, i que identifiquin en les seves actituds aquesta capacitat o no. Avui la planificació ha estat la següent:

Nº Sessió : 2



Data:21.4.15



Hores: 4



Objectius

Treballar el concepte d’empatia
Reconèixer aquesta capacitat de manera individual i grupal
Afavorir l’empatia entre els participants
Treballar la cooperació i la paciència


Activitat /Contingut

  Act 1 (1.30h)
Dinàmica de grup “Et presento”
Pausa de 30 minuts
Act 2 (10 min)
Visualització d’un curt animat sobre l’empatia
Act 3 (55 min)
Dinàmica “em poso al teu lloc”
Act 4 (15 min)
Dinàmica “El més respectat”
Act 5 (10 min)
Lectura d’una conte amb “moraleja”
Act 6 20 min
Jocs cooperatius el basquet humà, el nus i el cuc.


He sortit molt satisfeta, m'ha agradat molt l'acollida que m'ha fet grup. He notat que hi ha vincle i que tot i ser la formadora en pràctiques m'otorgen la mateixa importància  i valoració que a la oficial. Això m'ha fet sentir molt bé i em motiva encara més a seguir amb les sessions.

28.4.15 i 5.5.15
D'entrada dir que continuem amb molt bona sintonía a l'aula el grup reduit que ha quedat està realment molt motivat per la formació i amb ganes de participar i aprendre coses noves.
La planificació per el dia 28 era,



Nº Sessió : 3

Data: 28.4.15

Hores: 4

Objectius

 Treballar la resolució de conflictes

Conèixer la pròpia actitud davant el conflicte

Reconèixer  i reflexionar sobre les diferents postures davant el conflicte

Activitat /Contingut

Act 1 (10min)

Bainstorming sobre les diferents actituds que ets pots trobar desenvolupant la tasca de cambrer,i que poden generar un conflicte.

Act 2 ( 60min)

Dinàmica del “Naufragio”

Act 3 (15 min)

Visaulització d’Un power point sobre la resolució de conflictes en l’entorn laboral.

Act 4 ( 45min)

Rol playing amb mediació

Act 5 ( 45 min)

Dinàmica de la Taronja

Act 6( 30min)

Rol palyig en diferents situacions laborals


La planificació per el dia 5 era,




Nº Sessió : 4

Data: 5.5.15

Hores: 4

Objectius

Motivavió iniciativa i responsabilitat

Activitat /Contingut

Act. 1 ( 5 MIN) A mida que van entrant se’ls dóna un tarjeta en blanc. Un cop estiguin tots se’ls hi diu que han d’anotar l’objectiu i/o meta que tenen per la sessió d’avui. Hi ha l’opció de no tenir objectiu i deixar-ho en blanc, i ho han de saber.

Act. 2 ( 20 min) A sobre d’una taula hi hauran lletres en cartolina sueltes que formen quatre paraules : MOTIVACIÓ, RESPONSABILITAT I INICIATIVA. Entre tot el grup hauran de formar-les. (seria la menera de presentar els nous temes/competències a treballar)

Act. 3 (20 min)

Dinàmica activar la motivació

Act. 4 ( 30 min)

Es passa el video:

MOTIVACIÓN, SALIR DE LA ZONA DE CONFORT

https://www.youtube.com/watch?v=OuBhK3Dxz_E

Se’ls pregunta en quina de les activitats han vist reflectides les competències que han composat al inici de la tarda. I reflexionar el grup sobre els conceptes i la seva interrelació És interessant que els participants el sàpiguen extrapolar a la seva vida personal. 

Act5. ( 20min)

Quina feina Vull? Que haig de fer per aconseguir-ho?

Act.6 ( 30 min)

Organitza’t per quan comencis a treballar

Act. 7 ( 15 min)

Mis miedos ante el futuro

Act. 9 ( 20 min)

Per tancar els pasariem una full amb frases I que cadascú fes alguna aportació del que pensem de les frases i els video que hem vist.

Act.10  (15 min)

Escribim a la pissarra la paraula SORT i els fem fer una pluja d’idees sobre el què es per ells la sort.

Seguidament es passa un Power Point amb el decàleg de la Bona Sort de Alex Rovira, i es fa un reflexió sobre el que és a bona sort comparant-lo amb les seves creencies.

 

Veure com el grup troba significat a les sessions resulta mot gratificant. Les dues últimes sessions han estat genials el grup se les ha fet seves i només per això dono per sentat l'aprenentatge. Tot i que, com he comentat alguna vegada les competències transverslas no es aprendre a sumar, sinó que és un aprenentatge actitudinal que cal anar modificant i introduint mica en mica en la vida de cada un dels participants. L'obejctiu  era donar-les a conèixer i reflexionar sobre com ells les desenvolupen i valorar si ho fan d'una manera positiva per afrontar un lloc de treball o no. El debat i la refelxió al voltant dels conceptes treballats han estat presens en es dues últimes sessions.  
Tenir una planificació oberta i amb un marge d'imporvització ajuda a poder deixar fer al  grup de manera espontànea i adaptar-te a les seves demandes fet que afavoreix la seva implicació i participació. .


12.5 i 19.5
Aquestes dues sessions esta destinades exclusivament a l'aprenentatge de la recerca de feina via on-line.


La planificació per el dia 12 de Maig era,



Nº Sessió : 5

Data: 12.5.15

Hores: 4

Objectius

Actualitzar el CV

Conèixer diferents portals de recerca de feina

Activitat /Contingut

De manera individual amb el nostre suport faran un CV a partir de les directrius actuals sobre com ha de ser un CV.

Per això es passarà un power point molt visual i explicatiu dels diferents elements que ha de contenir.

Cercar portals de recerca de feina i fer-ne un llistat

Avui i durant les sessions de Maig estarem ubicats a una aula amb equipaments informàtics individuals.
La sessió ha anat molt bé únicament que ha requerit de l'intervenció de les dues formadores,  ja que alguns participants han presentat moltes dificultats tant amb l'informàtica com en l'elaboració del CV.  Degut a l'atenció tant personalitzada que haviem de donar a mida que anàven acabant la feina programada per la tarda han pogut anar marxant cap a casa seva. Aquesta és una decisió que hem pres a l'inci de la sessió prevenint la diferència de ritmes de treball i necessitats de cada un i davant del risc de que fessin ús de l'equipament informàtic per fins personals que no podiem controlar.


La planificació per el dia 19 de Maig era,

Nº Sessió : 6


Data: 19.5.15


Hores: 4


Objectius


Donar-se d'alta en diferents protals de feina.


Activitat /Contingut


Introduir les dades del CV, i pujar aquest als diferents portals.
Cercar ofertes de feina adequades al seu perfil i presentar a candidatura


Avui com en les últimes setmanes les sessions fucionen molt bé! Avui a més a més tots venen amb una dosis de motivació extra ja que ja han inciat les pràctiques. Tots arriben amb moltes ganes d'explicar la seva primera experiència. Després de fer una escolta activa iniciem la sessió de recerca de feina 2.0. Tots tenen ja el CV actualitzat per tant la tasca d'avui ha estat  introduir-lo a diferents portals. Com a primer premisa se'ls diu que s'han de donar d'alta al Feina Activa del SOC i després que cadascú prioritzi les cercades en la última sessió. Realment tots ho fa de fàbula, i avui sorgeix u dilema /debat. En moltes de les pàgines els hi demanen l'accès al seu perfil professional de facebook. Gairebe tots preguten que és i se'ls hi explica. Arrel d'això ens sembla interessat demanar veure els seus facebooks per valorar entre tots si están en condicions per donar l'accès a les empreses. La gran majoria no són aptes per tant els recordem la importancia de tenir-los privatitzats ja que molts empresaris abans de contractar poden fer una cerca per internet dels seus perfils per obtenir informació.
Justament cercant altres coses he trobat aquest article que parla del tema i em dona més informació per aprofundir en el tema en les properes sessions, ja que crec que no li van donar la importància que té davant el procés en el que es torben. Recerca 2.0


Ara que ja es va acostant el final em ve el gran repte d'avaluar tot això. El com ho faré no ho tinc del tot clar i será segurament la part més feixuga de tota l'inervenció, és un aspecte al que no li he dedicat gaire temps i el requereix, ja que en definitiva és l'instrument a partir del qual sabre de que ens ha servit tota aquesta feina.  Tot i això tal i com ha anat l'intervenció pensó que he estat capaç de fer una avaluació formadora al llarg de tot el procés. En cada una de les sessions s'han recullit diferents indicadors qualitatius que en valorar-los ens van fer veure que alguna cosa no funcionava i calia introduir canvis en les programacions. 
Les rubriques utilitzades a la UOC en diferents assignatures per tal de guiar el nostre aprenentatge m'han fet pensar que potser aquest seria un bon instrument per introduir l'autoavaluació del grup.  A continuació adjunto un article que ens parla de les rubriques en l'avaluació i com usar-les. L'article és centra en les competències bàsiques que es treballen en l'àmbit acadèmic  reglat però penso que ho puc adaptar perfectament a l'àmbit no reglat.   http://www.raco.cat/index.php/ciencies/article/viewFile/255977/342926


















No hay comentarios:

Publicar un comentario