jueves, 27 de noviembre de 2014

Anàl·lisi d'un cas concret

En aquest apartat analitzaré una intervenció concreta amb un dels usuaris:

El procés d'intervenció del tècnic reincorpora està composada per tres fases d'intervenció:
  • Fase de coneixement i contacte:  
Aquesta part es va realitzar en els mesos d'estiu i no l'he pogut observar de manera directe.Ara bé el tècnic me l'ha traspassat. L'intervenció és dur a terme mitjançant l'intrument de l'entrevista. La primera intervenció va dirigida a clarificar compromisos i els requisits que comporta participar en el programa, iniciar el vincle, primer anàlisi i identificació de competències (perfil), detectar carences o dèficits i establir un pla de treball.
Per desenvolupar aquesta primera fase el tècnic té un informe - registre on recollir tota aquesta infromació. Observant el registre he vist que la majoria d'apartats estan en blanc i falta molta informació sobre tot de caire competèncial, dèficits.... això em fa pensar que no s'ha dut a terme de manera integra l'intervenció o s'ha fet d'una manera molt superficial.  En cas de que el tècnic  sigues rellevat de la seva feina, seria molt difícil poder continuar amb l'intervenció, s'hauria de tornar a començar de cero. En aquest punt he observat una manca de competència en el professional. Sota el meu punt de vista ,per molt professional i competent que sigui una persona, és molt important fer un recull exhaustiu de tot el que es fa en l'intervenció, per tal d'evitar malentesos, repeticions i tenir la seguretat de què s'està treballant i com s'està treballant. Potser ell té molt clar què i com treballa però cal deixar constància en paper.
L'usuari X va signar els compromisos per realitzar el curs i se li va garantir un ajut econòmic per fer els desplaçaments a la formació.  A partir d'aqui se l'informa de que se'l citarà algun cop més durant la formació, se l'informarà telefònicament.

  • Fase se seguiment de la formació/pràctiques:  
Aquest usuari gaudeix d'un ajut econòmic per fer els desplaçaments del curs de formació,per això puntualment acudeix al servei a recollir la tergeta econòmica. Aquest fet permet que un major contacte amb ell, el treball del vincle i inciar un procés d'orientació. 
Abans de concretar una entrevista amb l'usuari, el tècnic setmanalment estableix un contacte via e-mail o telefònic amb les referents de la formació per tal gestionar incidències o aspectes importants del cas. En aquest cas concret no hi ha agut cap incidència rellevant. La seva participació ha estat molt bona i quan ha faltat sempre ha justificat l'absència.
Abans de dur a terme l'entrevista es va planificar prèviament els ojectius i continguts que es treballarien en ella. L'objectiu principal era fer un anàlisi sobre la seva situació personal i laboral i un trapàs sobre la valoració del curs. Lo important és que l'usuari sigui molt conscient dels handicaps que la seva situació li genera.
L'intervenció és va desenvolupar en un aula de la seu on feien el curs de formació. L'usuari ens rep amb molta presdisposició i s'oberva un vincle entre tècnic i usuari. En primera instància el tècnic deixa que ell expliqui la seva valoració sobre el curs fent-li preguntes obertes a les que ell respon molt obertament i amb entusiasme. Seguidament introdueix l'objectiu central de la formació i el procés d'orientació: trobar una feina. Se li pregunta directament si és conscient de les dificultats de la seva situació, el tècnic deixa que sigui ell qui les exposi i després li reafirma, tot apostant per què durant el procés d'orientació siguin capaços de trobar les estratègies per fer front a les dificultats que presenta.  Com a estratègia s'utilitza un llistat molt visual del pros  i contres de la seva situació, aquest l'omple ell mateix.  Segueix l'intervenció guiada a què el propi usuari expliqui quina va ser la última feina i quines habilitas destacaria de seu perfil com a treballador, així com les seves estratègies de recerca de feina. S'acaba l'intervenció acordant que un cop finalitzades les practiques del curs inciare el procés d'orientació i recerca de feina, aquest consistirà en actuacions individuals setmanals al servei de Caritas. 

Tot i que no hi ha intervenció directe amb l'usuari, el tècnic té molt present l'objectiu amb els usuaris i sempre els té present per possibles formacions o activitats que els poden beneficiar el seu procés de reinserció. En aquest cas concret se li va oferir una formació en l'àmbit de la construcció, el perfil és adequat i de cares als pròxims mesos sortirà una obra pública a la que pot accedir com a candidat, per tant se l''informa i es coordina la seva participació informant a la resta de serveis que intervenen amb ell. En aquest punt m'agradaria introduir un conflicte o dilema ètic sobre el treball en xarxa i sobre l'actuació del psicopedagog i resta de professional que intervenen en el cas.  Passats un dies rebem une-mail on s'ens diu que els educadors del CP no autoritzen que faci el curs, sense cap argument ni motiu que ens faci entendre la retirada de la participació. Aquest organisme ens diu que la paraula de l'educador és la que val, per tant de moment no poden continuar el procés. La meva reflexió és que quan es fa un treball en xarxa cal argumentar molt bé les decisions per tal de que tothom pugui compendre el motiu de les decisions. En segon lloc, aquests usuaris només van a dormir a la presó per tant fins a quin punt els eucadors tenen potestat per decidir què fer o no en el procés d'orientació. Penso que aqui hi ha hagut un traspàs de limits i competències, algú ha assumit decisions que no eren de la seva competència i això ha afecta molt directament al usuari i al treball d'orientació que s'està fent. Aquí soregiex el dilema, què fa el psicopedagog? para la seva intervenció? continua sense atendre a les directrius? en el cas l'actuació del psicopedagog ha estat molt correcte,  ha optat per una posició de diàleg. De moment s'ha enviat un email de resposta per intentar d'enbrinar realment els motius que porten a interrompre el procés i si realment aquests son de pes com per aturar un procés de reinserció. Aquesta directriu ens fa pensar que potser el cas presenta unes caracteristiques que desconeguen, i se és aixíno entenem perque no s'ens a traspassat l'informació.  Des de que això va passar han passat unes quantes setmanes i no hem rebut resposta. 
S'ha fet un contacte telèfonic amb la persona referent i la resposta ha estat que les directrius són aquestes per tant s'ha de complir, res més. Les relacions entre professionals no semblen molt cordials. Amb el tutor ho hem parlat i la seva sensació És de que no es treballa amb igualtat sinó que hi ha un jerarquía on estem en línies de abaix, per tant hem de complir ordres. Nosaltres continuarem els procés, informant al l'usuari dels els motius reals per els quals no pot fer el curs. De moment el  dia 1 de Desembre ha iniciat les practiques de la formació en un supermercat de la seva població, així doncs s'ha pactat amb ell que ja passat festes via telefònica concretarem una sessió per tal d'iniciar el procés d'orientació/reinserció.

En  aquesta descripció de l'intervenció es pot observar que l'actuació del tècnic posa de relleu les seves competències (aspectes claus en la nostra feina). En el desenvolupament de la tasca del psicopedagog podem destacar 4 grups de competències: saber, saber fer, saber estar i saber fer. En la meva pràctica he observat les següents:

- Mantenir un compromís moral vers el treball i la institució a la que es pertany (deontologia)- Saber i saber ser
 - Tenir la pràctica d'accès a les fonts d'informació pròpies de treball professional bàsic especialitzat.- Saber i saber fer.
- Saber elaborar materials  formatius i instruments vinculats a l'activitat professional.- Saber i i saber fer
- Dissenyar i aplicar programes d'intervenció. - Saber i saber fer
- Tenir coneixement d'un mateix per poder autoavaluar la seva pràctica. - Saber ser i saber estar. 
- Tenir la capacitat d'autoregular-se en l'intervenció. Ha de posar en pràctica actituds com l'empatia, habilitas comunicatives, escolta activa, cooperació i diàleg. - saber ser i saber estar 





 

 

No hay comentarios:

Publicar un comentario