miércoles, 29 de octubre de 2014

Procés d'integració al servei

Abans d'iniciar el practicum vaig tenir dues sessions de tutoria amb la meva referent on s'em va fer una descripció general del servei i se'm preguntar els meus interessos per tal d'ubicar-me en un programa o un altre. Vaig escollir els serveis de reiserció laboral amb persones adultes ex-presidiaries o no.  Finalment, s'em va fer la proposta departicipar en un projecte nou de pisos de suport a la reinserció social i laboral de persones en tercer grau i condicional. En un princippi em va semblar molt interessant tot i no acabar d'ubicar el perfil de psicopedagog.
En un principi es va pactar que un cop en marxa el servei jo m'ubicaria unes hores setmanals al pis i unes altres al servei de reinserció. Mentrestant iniciaria el practicum am tasques de consulta i coneixement del serveri.


29.09.2014
Avui ha estat el primer dia al servei. La rebuda ha estat molt acollidora. Avui he dedicat al mati a fer lectura de les memòries d'altres anys i les programacions. Això m'ha servit contextualitzar el servei i en ell les diferent figures professionals que hi han presents. Certament m'ha sorprés que hi hagi pocs psicopedagogs, la majoria són educadors socials i/o psicòlegs, de fet la meva tutora és psicològa. A més, com ja sabia aquesta institució treballa amb molt de voluntariat, hi ha 80 professionals contractats i 2171 voluntaris, la diferència és abismal. Tot i això, els voluntaris no estan presents en tots el serveis, la seva distribució no se exactament com està organitzada ni quina és la formació que aquests presenten per fer fornt a la tasca. Concretament al programa on jo participaré no hi participen voluntaris. 
Durant la sessió la meva tutora ha estat molt atenta als meus dubtes i parlant d'ells és on hem concretat que mentre el servei del pis no tira endavant  el meu tècnic referent serà l'educador social/psicoedagog del Servei d'Orientació Laboral i Reincorpora, jo centraré la meva observació en l'intervenció amb els usuaris del serveis reincorpora. Per tant la pròxima sessió la faré directament amb ell, pactem que serà el dia 3.10.2014.

30.09.2014
 Avui centrem el mati en explicar-me què és el servei Reicorpora i el SOL, aquest últim més per sobre, així com les funcions i tasques del perfil del psicopedagog.  El programa Reincorpora té com a objectiu reinsertar laboralment a  persones que están complint mesures penals alternatives, tercer grau i llibertat condicional.   El psicopedagog (tècnic) té la tasca d'orientar, assessorar i acompañar a l'usuari en aquest procés. L'eina d'aquetsa tasca és l'entrevista i/o tutoria individual, el tècnic en aquests espais és on de posar en practica tots els seus coneixements i habilitats per tal d'establir un vincle amb l'usuari en la primera entrevista d'acollida. En aquesta és molt important l'esolta activa, deixar que expressin i només intervenir per reconduir l'objectiu de l'entrevista.  Normalment l'entrevista està centrada en l'experiència laboral i a partir d'aquest temes indagarem, si es dóna, en altres aspectes importants com habilitats, competencies, motivacions, limitacions, problemas, etc. El tema de les competencies és un dels aspectes que hem generem més interés m'interessa molt el com es treballen. Però quedo decebuda, el tècnic m'explica que ell no treballa per formar en competencies sinó en identificar-les, segons la seva opinió subjectiva treballar-es és quelcom molt complex que no te cabuda en els procesos on s'estan intervenint.  Ell centra molt la seva intervenció en un procés d'autoconeixement d'un mateix, detectant limitacions, capacitats, habilitats, interessos, etc.
El perfil d'usuaris atesos tenen un perfil molt concret que cal tenir molt present en les intervencions, ja que molts d'aquests aspectes condicionen él treball.
Suposem que els perfils que s'atendran a servei de pis de suport serán molt similars als del reicorpora. El tècnic em deixa molt clar que el procés d'orientació será el mateix que  es fa al Reincorpora, el fet de ser usuaris s'un servei de la casa no modificarà el procediment, l'única diferencia pot ser que tinguem més accés a aspectes de la seva vida quotidiana, que segons com ens pot resultar beneficiós.

09.10.2014
Avui he dedicat el mati en observar una reunió dels diferents professionals del projecte que s'està engegant : CONVIU.
En ella han assitit la cap del servei d'habitatge, ja que és un pis, l'integrador i educador socials referents , la meva tutora Cap de serveis laborals, el meu tècnic referent i jo. Mentre anava escoltant el funcionament, els objectius del servei, funcions dels referens etc, m'he anat adonant de que la meva figura no hi tenia cabuda. L'objectiu dels pisos és oferir un espai d'acollida temporal on a més de cobrir necessitats bàsiques  es treballaran aspectes educatius de la vida quotidiana, laborals i de formació.¨Tots els professionals conicideixen en que encara està per concretar i fer real el projecte, de moment tenen el pis i tot just fa una semana que habitatge i referents s'estan reunint per concretar. Pactem que quan tot això estigui lligat es posaran en contacte amb mi per lligar la meva participació.
El tècnic deixa molt clar que ell no veu molt clar quin lligam té la seva figura en el servei de pis de suport, les seves funcions són externes. Ell està d'acord en acollir als usuaris en el programa reincorpora però no com una tasca diferent de la resta d'usuaris, ell és del parer de que on visquin és de baixa importància en el procés d'orientació. 
 Tot això em fa pensar en la meva figura d'agent extern que observa, al servei de pis no tinc mot clar què tinc que fer ia així ho faig saber. Després de exposar els meus objectius amb el praticum i la meva temporalitat acordem que de moment quedo fora del projecte CONVIU i centrarem el meu practicum en el programa Reincorpora.



No hay comentarios:

Publicar un comentario